سرمایه داری

مقالات و تحقیق در مورد سرمایه

سرمایه داری

مقالات و تحقیق در مورد سرمایه

سرمایه فکری

سرمایه فکری

امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‏‌‌های فکری، بهعنوان یک ابزار موثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم و این امر موجب افزایش اهمیت سرمایه‏ی فکری به عنوان مقوله‌ای پژوهشی واقتصادی شده است.
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم کل جامعه بشری و هم جامعه صنعتی و سازمان‏‌‌های تجاری و صنعتی را دروضعیتی قرار داده است که برای ادامه حیات می‌بایستی در پی یافتن ابزار و راهکارهای جدید متناسب با شرایط حاکم باشد.
با این حال بسیاری از سازمان‌‌هایی که مدیریت دانش را دنبالمی کنند، فرایندی برای اندازه گیری دارایی‏‌‌های دانشی سازمان یا سرمایه فکری ندارند یا اینکه شاخص‌‌هایی که بدین منظور استفاده میکنند، بسیار سطحی و محدود است.
در این راستا، با استفاده از داده‌های نمونه‌ای شامل ۲۰۰ سال-شرکت بحران‌زده و ۲۰۰ سال-شرکت سالم پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ١۳۹۵-١۳۸۶ توان الگوهای پیش‌بینی بحران مالی مبتنی بر نسبت‌‌های مالی و مبتنی بر نسبت‌های مالی و سرمایه فکری مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که میانگین دقت الگوهای پیش‌بینی با حضور ضریب ارزش افزوده فکری، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری به‌طور معنی‌داری بیشتر از الگوهای مبتنی بر نسبت‌های مالی در روش‌های طبقه‌بندی‌کننده‌ تجمیعی بوستینگ و بگینگ است.
به‌بیان دیگر، افزودن سرمایه فکری، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری به الگوهای پیش‌بینی بحران مالی دقت آن‌ها را افزایش می‌دهد.
هم‌چنین، یافته‌های فرعی پژوهش حاکی از آن است که هرچه فاصله دوره زمانی پیش‌بینی با وقوع بحران مالی بیشتر باشد، افزودن سرمایه فکری، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری دقت آن‌ها را به میزان بیشتری افزایش می‌دهد.
بنابراین سرمایه فکری شامل تمامی منابع دانش­محوری است که برای سازمان ارزش تولید می­کنند ولی در صورت­های مالی سازمان وارد نمی­شوند.
بنابراین سرمایه فکری و اجتماعی، دارای قابلیت­ها و دارایی­های مهم سازمانی هستند که می­توانند به سازمان­ها در خلق و تسهیم دانش در بهبود عملکرد سازمان کمک بسیار کنند.
از این­رو این مقاله با توجه به اهمیت تاثیرگذاری سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان­ها، به دنبال آن است تا الگویی مناسب از دو رویکرد فکری با ابعاد( انسانی، ساختاری و رابطه­ای) و اجتماعی با ابعاد( ساختاری، شناختی و رابطه­ای) در بهبود عملکرد بانک توسعه صادرات ایران ارایه گردد.

منبع : سرمایه فکری

بهره وری

بهره وری

زمانی که بهره وری در سازمان وجود داشته باشد به معنای این است که کارایی سازمان نیز افزایش یافته است کارایی سازمان بسته به مهمترین بخش سازمان، نیروی انسانی آن است نیروی انسانی همواره نیاز به تغییر و تحول دارد که از یکنواختی خارج شده و بتواند بهره وری لازم را برای سازمان به وجود آورد همواره سازمان‏‌ها باید پویا و زند بوده که بتوانند کارکنان و نیروی انسانی خود را کارا و بهره ور کنند.
از دیگر عوامل موثر بر بهره وری روش‏‌‌های مدیریت است.
از این رو به آشنایی سازمان‏‌ها با مفاهیم بهره وری و راه کار‏‌‌های افزایش آن تاکید می‌شود.
از این رو بهره وری و افزایش مستمر آن در سازمان‏‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
بررسی‏‌ها نشان می‌دهد که توجه به بهره وری در سازمان‏‌‌های مختلف به شکل‏‌‌های متفاوتی صورت گرفته و می‌گیرد.
البته باتوجه به شرایط سازمان‏‌ها و سیاست‏‌‌های مدیریتی طبیعی است که به راه‏‌‌های مختلف و متناسب با وضعیت موجود می‌بایست اقدام کرد.
به همین خاطر در این مقاله سعی بر آن شده است تا ضمن اشاره به مفاهیم اصلی بهره وری، به رویکردها و راه کارهای مختلف افزایش بهره وری پرداخته شود؛ و ضمن تشریح اهمیت بهره وری به تبیین عوامل موثر در ارتقا، ایجاد شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی و عوامل موثر در کاهش بهره وری نیروی انسانی نیز پرداخته می‌شود.
در دنیای رقابتی امروز بهره وری بعنوان یک فلسفه و یک دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود عملیات مهمترین هدف سازمانهای پیشرو می‌باشد.
در پرتو این استراتژی سازمانها با ارتقا و رشد بهره وری، منبع و عوامل تولید سودآوری بلند مدت خود را تضمین می نمایند.
در سطح اقتصاد خرد عمده‌ترین هدف یک شرکت کسب درآمد یا به بیان دیگر سودآوری است.
سود یک شرکت نیز تا حد زیادی به بهره وری آن در دراز مدت بستگی دارد.
یک شرکت تنها در صورتی می‌تواند به سودآوری مستمر خود در آینده امیدوار باشد که موضوع بهره وری را نادیده نگیرد.

منبع : مقاله بهره وری

تعهد سازمانی

تعهد سازمانی

تعهدسازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که درطول سالهای گذشته موردعلاقه بسیاری ازمحققان رشته‏‌‌های رفتارسازمانی و روانشناسی خصوصا روانشناسی اجتماعی بوده است دردهه اخیر تحقیقات متعددی دراین زمینه و درابعادمختلف باآن انجام گرفته است این تحقیقات دردومقوله دسته بندی میشوند گروه اول سعی درشناخت ماهیت خود تعهدداشته‏‌اند و درگروه دوم به بررسی عوامل مرتبط با تعهد پرداخته‏‌اند اگرچه این متغیر به نحومحسوس و کمی اندازه گیری نمیشود اما وجود آن به ویژه دربرخی سازمان‏‌ها بسیارضروری است دراین مقاله سعی شده به تعریف تعهدانواع تعهد دیدگا ه‏‌‌های نوین درباره تعهد سازمانی عواملی ازجمله خصوصیات شخصی و ویژگیهای شغلی که برتعهد سازمانی کارکنان تاثیر گذاشته و تحقیقات صورت گرفته دراین مورد پرداخته شود تعهد سازمانی، مقیاس فرسودگی شغلی و پرسشنامه معنویت سازمانی بود.
برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، رگرسیون تک متغیره و آزمون t برای گروههای مستقل استفاده گردید.
نتایج نشان داد که تعهد هنجاری و نمرات کلی تعهد سازمانی همبستگی منفی و معنی­داری با مسخ شخصیت داشت.
کارکرد شخصی با تعهد مداوم، تعهد هنجاری و نمرات کلی تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معنی داری داشت.
نتایج همچنین خاطر نشان ساخت که معنویت سازمانی با تمام ابعاد و نمرات کلی تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معنی­داری داشت.
مسخ شخصیت به میزان %۲۰.
۴ واریانس را برای تعهد هنجاری تبیین کرد و پیش بینی کننده منفی برای آن بود.
نتایج موید آن بود که مسخ شخصیت و کارکرد شخصی با همدیگر توانستند %١۲.۹ واریانس را برای نمرات کلی تعهد سازمانی تبیین کنند که مسخ شخصیت پیش بینی کننده منفی و کارکرد شخصی پیش بینی کننده مثبتی برای نمرات کلی تعهد سازمانی بود.
سایر یافته‎ها نیز نشان می‏دهد که ابعاد تعهد مدیریت در چگونگی ارایه خدمات به کارکنان( آموزش، توانمندسازی و پاداش‎ها) نیز هر کدام با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارند، اما فقط عوامل توانمندسازی و پاداش دارای رابطه علت و معلولی با متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی می‏باشند.

منبع : مقاله تعهد سازمانی

تحقیق مبارزه با فساد اداری

مبارزه با فساد اداری

مدیریت دولتی برای مدیریت فساد به ابزار‌های مختلفی متوسل شده و اندیشمندان، دیدگاههای مختلفی برای مدیریت فساد ارایه کرده‌اند.
یکی از این دیدگاهها «دیدگاه زندان تمام‌دید» است که براساس آن، فناوری اطلاعات، کلید اصلی و توانساز کنترل فساد تصور می‌شود.
در این مقاله با ارایه چند مثال به نقد این دیدگاه پرداخته، استدلال می‌ شود که فناوری اطلاعات نه تنها اثر قابل ملاحظه‌ای بر مدیریت فساد ندارد، بلکه در برخی موارد خود فرصتهای جدیدی را برای فساد ایجاد می‌‌کند.
بنابراین برای استفاده از فناوری اطلاعات به ‌عنوان ابزاری برای مبارزه با فساد باید به عوامل دیگری توجه کرد.
فساد اداری یکی از بیماری‏‌‌های مزمن و در واقع کهنه‌ترین جراحت نظام اداری تلقی می‌شود، چرا که پدیده‌ای همزاد دولت است یعنی از هنگامی که فعالیت‏‌‌های بشر شکل سازمان یافته به خود گرفتند، فساد اداری نیز در نتیجه تعاملات درونی و تعامل با محیط از متن سازمان ظهور کرد.
لذا لازم است با شناسایی علل بروز فساد اداری و راهکارهای مبارزه با آن این پدیده را ریشه کن نماییم و جامعه‌ای سال و به دور از ناهنجاری‏‌‌های اجتماعی سازمانی داشته باشی .
جستجوی راهکارهای دینی و ارزشی برای مبارزه با فساد اداری، از آنرو اهمیت دارد که جامه ما جامعه‌ای اسلامی است و در چنین جامعه ای، الگوها و راهحلهایی میتوانند پاسخگو باشند که با فرهنگ و ارزشهای حاک بر آن تناسب و سازگاری داشته، و به عبارت بهتر، از ارزشهای دینی و اسلامی نشیت گرفته باشند.
این پژوهش میکوشد راهکارهای مبارزه با فساد اداری را براساس ارزشهای اسلامی استخراج کند.
به بیان دیگر، با مطالنه در نظام ارزشی اسلام، راهکارهای عملی و اجرایی را برای پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن طرح نماید.
پرسش اصلی پژوهش راهکارهای مبارزه با فساد اداری براساس ارز شهای اسلامی است که برای ارایه پاسخ، رویکرد ارز شهای اسلامی با تاکید بر نظریه محدودیت‏‌ها مبتنی بر مدیریت گلوگاه‏‌‌های فساد اداری، چارچوب نظری تحقیق قرار داده شد.
در این پژوهش، از روش استنباطی با رعایت اصل احتیاط در پژوهش‏‌‌های دینی استفاده شده است.
با توجه به عوامل یادشده، راهکارهایی که برای مبارزه با فساد اداری به دست آمد، عبارت‏‌اند از: تقویت نظارت درونی( تقوا) و نظارت اجتماعی( امر به معروف و نهی از منکر )؛ افزایش سلامت کارگزاران نظام اداری؛ نهادسازی؛ شفافیت گرایی؛ توجه به معیشت کارمندان؛ ترویج فرهنگ وظیفه شناسی؛ و احیای حس مسیولیت پذیری اجتماعی.

منبع : تحقیق مبارزه با فساد اداری

هوش سازمانی

هوش سازمانی

با وجود شرایط نامطمین، پیچیده و پویای امروزی، بهره گیری از هوش سازمانی و توجه به فرآیند یادگیری در سازمان می‌تواند قدرت رقابت پذیری یک سازمان را افزایش دهد.
در این مقاله به بررسی تاثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی پرداخته شده است.
کارکنان مجتمع پزشکی و‏‌ام آرآی شیراز به عنوان جامعه آماری و تعداد ۲۶١ نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
پژوهش به روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده و تجزیه و تحلیل داده‏‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفته است.
شرکت‏‌‌های دانش محور با تغییرات و تحولات نوظهوری در محیط‏‌‌های اقتصادی، اجتماعی، فناوری، فرهنگی و سیاسی مواجه هستند.
واکنش موفق این سازمان‏‌ها در محیط به شدت پویا و خصمانه تجاری امروز بستگی به توانایی تهیه اطلاعات لازم و یافتن راه حل در حد کفایت برای این مسایل بستگی دارد.
توجه مدیران باید بر طراحی هوش سازمانی و توانمندی‏‌ها هوشمندانه نظیر یادگیری،ارتباطات و حافظه سازمانی متمرکز گردد.
در نتیجه این روند، یک مفهوم نسبتا جدید در نظریه سازمان با عنوان هوش سازمانی مطرح گردیده است.
در محیط رقابتی امروزین نیاز سازمان‏‌ها به داراییهای مانند دانش، یادگیری، ارتباطات موثر، میل به تغییر و .
.. شدت چشمگیری یافته است به بیان دیگر سازمان‏‌ها برای رویارویی با شرایط رقابتی پیش روی خود باید بطور مداوم در صدد گسترش دان، افزایش یادگیری، توسعه ارتباطات و .
.. باشند زیرا در غیر این صورت دچار آنتروپی خواهند شد در حقیقت مطرح شدن هوش سازمانی بهعنوان توانایی که تمام توان فکری سازمان را به حرکت وا می‌دارد و این توان فکری برای دستیابی به رسالت و ماموریت خود متمرکز می‌کند در راستای پاسخگویی به نیازهای فراروی سازمان می‌باشد بنابراین با توجه به اهمیت و ضرویت توجه به مفهوم هوش سازمانی و همچنین لزوم افزایش ان در سازمان‏‌ها مقاله حاضر در ابتدا به بیان مفهوم هوش سازمانی پرداخته و سپس الزامات و زیرساختهای اساسی آن را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد و در نهایت پیامدهای آن را مورد بررسی قرا رداده است.

منبع :  هوش سازمانی