بهنظر میرسد استفاده از این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی از
آرمانهایی که به عنوان ملاکهای کیفیت آموزش از آن نام برده میشود،
ازجمله: فراگیرمحوری، یادگیری مادامالعمر، یادگیری فعال، تعامل در یادگیری
و چند رسانهای بودن، کمک کند.
هرچند برخی از موسسات آموزشی، در
سالهای اخیر، نسبت به ارایه کامل دورههای آموزشی به صورت الکترونیک اقدام
نمودهاند، اما هنوز شواهد زیادی در مورد نتایج ارزشیابی این برنامهها
منتشر نشده است.
با توجه به مزایای عمومی آموزش الکترونیکی
و قابلیتهای ویژه آن در آموزش پزشکی، بهنظر میرسد ادغام آن در
برنامههای جاری آموزشی دانشگاهها، بهطوری که آموزش متداول به شکل تلفیقی
از آموزش سنتی و آموزش الکترونیک ارایه شود، اجتنابناپذیر باشد.
اهمیت
تغییر در آموزش دانشگاهی، همراه با پر هزینه بودن تهیه زیر ساختهای آموزش
الکترونیکی، بویژه نرمافزارهای لازم، ضرورت رویکرد برنامهای و دراز مدت
را در ادغام آموزش الکترونیک در نظام جاری آموزش پزشکی کشور، بیش از پیش
نشان میدهد.
لازمه این رویکرد، ایجاد بینش علمی نسبت به جنبههای مختلف
انواع آموزش الکترونیک و طراحی فرایند تغییر براساس شرایط موجود و
آرمانهای منطقی در آموزش پزشکی است.
با پیشرفت تکنولوژی و از همه مهمتر
ارزانتر شدن هزینه استفاده از تکنولوژی، استفاده از ابزارهای جدیدتر
برای انتقال دانش مطرح شد.
آموزش( یادگیری) الکترونیکی
یا آموزش وپرورش اینترنتی( برخط )( به انگلیسی: electronic-learning)
یادگیری الکترونیکی شیوهای برای طراحی، تدوین، ارایه و ارزشیابی آموزش است
که از قابلیتها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره میگیرد.
کوتهنوشتههایی
مثل( CBT( Computer-Based Training )،( IBT( Internet-Based Training یا(
WBT( Web-Based Training به عنوان مترادف آموزش الکترونیک به کار برده
میشوند.
اصطلاحات «درگیرساختن» و «توانمند کردن» و «یادگیری مادام العمر» وارد واژههای تخصصی تعلیم و تربیت شدهاند و کاربرد زیادی دارند.
مقاله حاضر با هدف بررسی تصویر سازمانی و عوامل موثر بر آن در دانشگاه پیام نور لارستان انجام شده است.
ژوهش
حاضر با هدف بررسی تاثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمانهای
ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش
هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش
نشان داد تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمانهای ورزشی اصفهان به
صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی ۴۰/۰ بر هوش هیجانی آنان اثرگذار بوده است(
۰۰١/۰=P ). هوش هیجانی به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی ۳۵/۰ بر مدیریت
تغییر کارکنان تاثیر داشته است( ۰۰١/۰=P ). همچنین، تصویر سازمانی ادراک
شده کارکنان بصورت غیر مستقیم و با وزن رگرسیونی ۶۳/۰ بر مدیریت تغییر آنان
اثرگذار بوده است( ۰۰١/۰=P) . نتیجه گیری: با توجه به تاثیر هوش هیجانی بر
مدیریت تغییر کارکنان سازمانهای ورزشی شهر اصفهان، ارتقا این سازه
میتواند در گسترش تواناییهای کارکنان در جهت اعمال تغییرات سازمانی به
صورت مطلوب موثر باشد.
یافتههای
این تحقیق نشان میدهد بین فرهنگ سازمانی با تصویر و هویت سازمانی رابطه
معناداری وجود دارد، که شدت این رابطه در همبستگی بین مولفه درگیری در
کارها و هویت سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مولفه ماموریت و هویت
سازمانی کمترین است.
امروزه بسیاری از سازمانها زمان، منابع و تلاش
بسیاری را صرف ایجاد تصویری تاثیرگذار از سازمان یا کسب و کار خود میکنند؛
چرا که هر گاه سازمانی تصویر مثبتی داشته باشد، مخاطبان، ذینفعان و
مشتریان آن، عموما رفتارها و تصمیمات آن سازمان و نیز تجربههای خود با آن
را مثبت تلقی خواهند کرد؛ درحالیکه اگر این افراد یا گروهها در ذهن خود
تصویری منفی از آن سازمان داشته باشند، عملکرد و رفتار آن سازمان نزد آنها
به شکلی غیرواقعی تحت تاثیر تلقیها و برداشتهای منفی خواهد بود.
نظر به اهمیتی که مفهوم تصویر سازمانی
برای سازمانها و نهادهای مختلف دارد، تحقیق حاضر با دو هدف «اکتشافی» و
«آزمون فرض» و با استراتژی مطالعه موردی انجام گرفته و گردآوری اطلاعات نیز
در آن به سه شیوه کتابخانهای، تحلیل محتوا و پیمایشی بوده است.
نهایتا،
در دانشگاه امام صادق( ع) مولفههایی همچون هویت و فرهنگ دانشگاه،
دانشآموختگان، گزینش و سایر عوامل بدو ورود، شهرت و پیشینه خاص، ویژگیها و
عملکرد بخشهای مختلف، محیط فیزیکی و نمادها، کارکنان در تماس با مخاطبان
بیرونی و پوشش رسانهای اخبار و مراسم مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تصویر این دانشگاه شناسایی شدهاند.
منبع : مقاله تصویر سازمانی
هدفاز نگارش این مقاله، پرداختن به تربیت دینی براساس رویکرد تجربه دینی و نقد آن براساس آموزههای اسلامی بوده است.
روش:
در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی الگوی فرانکنا به
استنتاج چیستی و چگونگی اهداف و اصول تربیت دینی این رویکرد پرداخته شده
است.
در واقع؛ برای شناخت، نسبت ثانوی قایلند؛ در حالیکه در اسلام،تربیت
دینی مبتنی بر رویکرد تجربه دینی متناظر با آموزههای اسلامی با توجه به
سه عنصر شناختی، عاطفی و ارادی صورت میگیرداین پژوهش با هدف ترسیم و ارایه
مدلی برای اهداف تربیت اسلامی و به تبع آن مشخص کردن اهداف کلی، واسطهای و
تاکید بر اهداف رفتاری در تربیت اسلامی صورت پذیرفت.
چرا
که با توجه به مقولههای موجود در مبانی علمی و عناصر این مدل، میتوان
گفت که شناخت و تسلط بر ساختار مغز و نحوه تغییرات آن در موقع یادگیری،
تفکر و رفتار و حتی در موقع ابراز احساسات، کنترل بر زندگی و روابط درون
فردی و برون فردی را میسر نموده و بشریت با این فهم و ادراک، به سمت تحقق
انسانیت، صلح و آرامش در جهان، خواهد رسید و اینها همان مولفههایی است که
شاید سالها و قرنها پیش در متون تعلیم و تربیت اسلامی و در بین آرای
صاحبنظران و فیلسوفان اسلامی وجود داشته است و تحقیق حاضر سعی در استخراج
مقولههایی داشته است که این مولفهها را مورد تایید قرار دهد.
ضعف
و نارسایی موجود در این زمینه ناشی از پارهای تردیدها و ابهامهایی است
که ازجمله آنهاست: ابهام در مبانی تربیت اخلاقی، تضاد موجود بین اهداف
تربیت اخلاقی و روشهای آن، ابهام در نتایج آن که متضمن نوعی تلقین و یا
رفتار مصنوعی است، ابهام در مورد اصول تحول اخلاقی، وجود مفاهیم و تعابیر
متضاد و مختلف از تعلیم و تربیت اخلاقی، وجود مدلهای متعدد، مسیله تمایز
بین تربیت اخلاقی و آموزش ارزشها، ضرورت و امکان تربیت اخلاقی، اعتبار
مبانی معرفتشناختی آموزش اخلاقی و ارزشی و تردید نسبت به اثربخش بودن
آنها.
ارایه پاسخ مناسب برای همه این ابهامات مستلزم طرح مباحث مربوط به
رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی و تدوین و طراحی روشها و
رویکردهای مناسب آن است.
نویسنده در این نوشتار در پی بیان مسایل مربوط به تربیت اخلاقی و ارزشی، مفهومشناسی تربیت اخلاقی و ارزشی و طرح مختصر روشها و رویکردهای تربیت
اخلاقی و ارزشی است و بر این باور است که طرح و تبیین و توصیف روشها و
رویکردهای فوق در رفع ابهامات و مشکلات مطرحشده موثر خواهد بود.
برخی از فقها ازجمله مرحوم خویی در مبانی تمکله المنحاج در رابطه با
قصاص مکره شک نموده و به جواز قتل حکم کردهاند و فرمودهاند چنانچه مکره بر قتل
مرتکب قتل گردد مستحق قصاص نیست و در این مورد حکم به پرداخت دیه کرده و
فرمودهاند در چنین فرضی مکره میتواند مرتکب قتل شود زیرا که امر دایر
است بین ارتکاب قتل( حرام) یا ترک حفظ نفس( واجب) و چون هیچکدام بر دیگری
توجیهی ندارد لذا مکره مخیر است و میتواند به قتل دیگری اقدام نموده و یا
خود را به کشتن دهد.
در اینصورت چنانچه اقدام به قتل مکره علیه کند او
را نمیتواند قصاص کرد بلکه چون خون مسلمان نباید هدر رود،بر مکره پرداخت
دیه لازم است در حالیکه طبق نظر مشهور مکره را مستحق قصاص میدانند
قانونگذار بر خلاف جرایم مستلزم حد و تعزیر، طی مادهی ۳۷۵ قانون مجازات
اسلامی با تبعیت از نظر مشهورفقهای امامیه، اکراه را مجوز قتل ندانسته، بر
همین اساس در صورت ارتکاب قتل،
مرتکب قصاص و اکراهکننده به حبس ابد محکوم میگردد مضاف بر اینکه وفق
تبصرهی یک مادهی فوق الاشعار اکراه طفل غیرممیز و دیوانه با استناد به
قاعده سبب اقوا از مباشر و همچنین فقدان قوهی تمیز و تشخیص، موجب
قصاصاکراه کننده و زوال مجازات اشخاص مزبور خواهد بود ضمن اینکه این وضعیت
در تبصرهی ۲ مادهی مذکورراجع به طفل ممیز بدلیل واجد بودن نسبی حداقل
قوهی تمیز و تشخیص متفاوت میباشد هرچند طفلموصوف فاقد مسیولیت کیفری و
مجازات است اما اکراه کننده به حبس ابد محکوم و دیه مقتول بر عهده یعاقله
طفل ممیز میباشد از طرفی قانونگذار با رویکرد و نوآوری جدیدی به موجب ماده
۳۷۷ قانون مجازاتاسلامی مصوب سال ۹۲، اکراه در جنایت بر عضو را موجب قصاص
اکراه کننده دانسته است.
خلاصه ماشینی: "ر ه شونده بالغ و در خصوص مبنای
عدم رفع مسوولیت کیفری باید بیان داشت اصل تساوی ارزش جان انسانها و
قداست نفس انسان بهنظر میرسد مانع پذیرش جواز ارتکاب قتل ناشی از اکراه
باشد چراکه به حکم اصل تساوی انسان ها، جان هیچ کس بر جان سایرین رجحان
نداشته و هرگونه تعرض به حیات دیگری در چنین شرایطی ترجیح بلامرجح، قبیح و
قابل مجازات است و به دلیل محال بودن ترجیح بلامرجح نمیتوان برای نجات جان
خود یا دیگری مرتکب قتل شخص بیگناه دیگری شد.
منبع : مقاله اکراه در قتل
بسیاری از افراد بیش از هر چیز، عوامل درونی( مانند پیشرفت، تشخیص و) را
به منزله منابع رضایت و عوامل بیرونی( خط مشی سازمانی، سرپرستی، حقوق
دریافتی، ارتباط با همکاران و) را به عنوان عوامل نارضایتی شغلی بیان کرده
اند.
رضایت شغلی
را میتوان به بهترین وجه یک فرایند ارزشیابی تعریف کرد که آنچه را که یک
فرد دارد در برابر آنچه خواستار آن است مورد بررسی قرار میدهد.
مطالعه در زمینه علل و پیامدهای مهم نگرش کارکنان در خصوص رضایت شغلی یکی از جنبههای اصلی روانشناسی صنعتی- سازمانی میباشد.
هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان
با رویکرد توصیفی نظری است که ضمن مروری بر مهمترین عوامل موثر بر
رضایت شغلی کارکنان به سوابق و پیشینههای این موضوع پرداخته، دیدگاه صاحب
نظران مختلف را در این حوزه بیان مینماید.
هدف این مقاله، شناخت عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است.
در
مجموع نتایج اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان
داده است که از مجموع عاملهای مورد بررسی به ترتیب سطح تحصیلات، حقوق و
دستمزد و پست سازمانی بالاترین سهم را در رضایت شغلی داشته انداغلب
سازمانها برای هدایت و اثر بر نگرشها و رفتارهای کارکنان و نیز اطمینان
از اثربخشی وسایل دستیابی به هدفهای سازمان، از مجموعه متنوعی از
سازوکارهای کنترل استفاده میکنند.
از این رو با در نظر گرفتن جایگاه
ویژه ساختار سازمان و نقش آن در هدایت نگرشها و رفتارهای کارکنان و ابعاد
مختلف شغلی، هدف اصلی این پژوهش، مطالعه آثار ساختار سازمانی و ویژگیهای شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی است.
تعداد 350 نفر از کارمندان ادارههای مختلف یک سازمان دولتی در شهر تهران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند.
برای
تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها و مدل، از آزمونهای ضریب
آلفای کرونباخ، تحلیل مسیر( رگرسیون چندگانه) و تحلیل عاملی تاییدی( CFA)
استفاده شد.
یافتههای پژوهش حاکی از این است که در میان متغیرهای
ساختار سازمانی، رسمیت مهمترین عامل اثرگذار منفی بر تنوع وظیفه، هویت
وظیفه و استقلال شغلی محسوب میشود.
همچنین میتوان تمرکز را به عنوان اصلیترین عامل اثرگذار بر اهمیت وظیفه و بازخور شغلی در نظر گرفت.
در نهایت نیز یافتههای پژوهش نشان داد که رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
منبع : مقاله رضایت شغلی